RASAMEMAKSAMENGETAHUI: LAUT YANG TENANG JANGAN DISANGKE TIADA GELORANYE

Tuesday, June 29, 2010

LAUT YANG TENANG JANGAN DISANGKE TIADA GELORANYE



Sesaat bila aku merenung laut diri ini rasa tenang seakan ada sesuatu. menarik pemandanganku begitu jua memuji kebesaran Allah Maha Besar diatas kejadiannya diciptakan. Ombak menderu memukul ditepian pantai. Air yang tenang terkadang ada Pasang surutnya, mempunyai berbagai erti dan makna yang tersendiri dan tersembunyi. Bayangkan betapa Sesaat ia berhenti memukul sesaat ia lalai menjalani tugasnya bencanalah akibatnya.

SubhannAllah, lautan samudera yang Allah ciptakan itu mempunyai makna yang tersangatlah luas dari dipinggirannya, permukaan hinggalah kedasar lautannya.

Laut adalah symbolic dan mempunyai hikmah, rezeki, karun yang tersimpan didalam lautan yang luas. Hanya Maha Suci Allah saja yang Maha mengetahui. Lautan yang dijadikan untuk dimanfaatkan untuk semua makhluknya. Alhamdulillah pada siapa yang sudi menerokainya. Selamilah dengan berhati hati dan jangan pula disangka air yang tenang itu tiada bergelora, bersiap sedia lah untuk menghadapinya pada siapa yang sudi menyelaminya sehingga kedasarnya diluatan samudera. Nikmatilah keindahannya apa yang telah Allah siapkan jua, itupun kalau diizinkan Allah.



Dengan dengan berkat rahmatnya dan izinnya Allah dapat lah rezeki yang tanpa ia duga. Itu lah rahsia Allah, sesungguh nya Allah Maha mengetahui disebalik nya tersirat dan tersurat.
Pada pencinta lautan janganlah dijadikan pinggiran itu tempat membuang kotoran dan sisa sisa yang tiada digunakan kerana Allah jadikan ia sungguh indah, cantik dan menakjubkan kalau kita bisa mengamatinya. Janganlah dikotori ciptaan Allah yang telah Allah jadikan sesumpurna ciptaanya. SubhanaAllah





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...