RASAMEMAKSAMENGETAHUI: Kenali Tulang Rusuk Kiri

Thursday, May 16, 2013

Kenali Tulang Rusuk Kiri





Aku rasa semua tahu apa yang hendak aku ceritakan kat sini,tapi Rasa memaksa aku ingin lebih dalami tulang rusuk kiri lelaki ni membuat aku ingin berkongsi pada yang tidak tahu,atau sekadar tahu atau sekadar menyebutnya dimulut sahaja.


"Mengapa wanita itu tercipta dari tulang rusuk lelaki, bukan dari tulang kepala kerana wanita bukan untuk memimpin lelaki, dan mengapa bukan dari tulang kaki kerana wanita juga bukan untuk menjadi hamba abdi lelaki.Dalam sebuah hadis yang dipetik dari Bukhari dan Muslim, Nabi Muhammad SAW besabda:, Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang di bahagian teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu membiarkannya akan terus bengkok selama-lamanya. Jesteru, berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan).

Berbalik pada cerita ni,yang membuat aku nak kongsi kerana aku terbaca buku dekat masjid dilobi pusat membaca kat masjid selepas  baca yassin(emak suruh pegi masjid) la katakan khamis malam jumaat,ni dia la artikel yang menarik minat aku.Semua tahukan kisah Nabi Adam seorang manusia pertama ciptaan Allah yang tinggal di dalam syurga yang mengalir sungainya di bawahnya tapi masih merasa sunyi lalu, Allah telah mencipta ‘penghilang kesepian dan kesunyian’ iaitu Hawa yang di cipta dari tulang rusuk yang dekat dengan lengan untuk dilindungi dan dekat dengan hati untuk dicintai,So tinggalah Nabi Adam dan Hawa dalam keadaan bersuka ria dan bebas berbuat apa saje kecuali jangan makan buah larangan.





Ok,short story mengait pada buah larangan ni satu contoh aku beri lelaki ni kan steady,cool macho tak mudah terpengaruh dengan iklan2,banner,iklan yang indah kabar dari rupa macam promosi2 jualn murah      
perabot,perhiasan kononnye yang akan memberi kesan untuk terpikat pada benda alah ni semua.So yang akan terpadaya memberi kesan dan termakan,terpedaya  pada iklan2 segalanya ni ialah perempuan,tak percaya tanyala company2 ejen segala bagai macam jual barang2 ringkas datang ke rumah macam bai-bai jual karpet tu sasaran utama dia wanitakan sama juga dipasar raya,gedung semua,lelaki selamba jalan depan yang sangkut perempuan kat belakang,tu la sasaran diorang.Yang membuatkan laki terhasut atau terpedaya ni,contoh yang dah berumah tangga,isteri cakap ni sale potongan harga mendadak lah,itu lah,tapi betul itu la yang membuatkan lelaki terdorong sama.Maklumla sayang,dialah hati sanubarikan.

Tapi banyak ada bagusnya seorang isteri ni apa pun diorang buat diorang makan,diorang akan tetap ingat si suami ni..yelah,makan jamuan ke kat mana oleh isteri ni diorang tetap bungkus untuk sisuami ni,lelaki?ada?ngopi sana sini makan sana sini xdanya nak bungkus untuk isterinya.So,dengan mengait,terkait,terpikul cerita ni Maka marahlah Nabi Adam bila Hawa dah makan buah larangan, tapi, alamak!..… orang lelaki kena pujuk rayu ngan perempuan cantik…habis tergoda!Akhirnya Nabi Adam pun makanlah buah tu sama tapi ditahan oleh malaikat, tu yang jadi buah halkum tu…, kalau tak kitapun akan ada darah haid, sebab lepas Hawa makan buah larangan, darah mencurah keluar dari kemaluannya yang menyebabkan mereka telah jadi kotor dan tak layak lagi duduk dalam syurga lalu di buang ke dunia.


So,ini lah hasil cerita aku yang ingin aku kongsikan daripada buku di masjid,yang dipaksa emak suruh ke masjid khamis malam jumaat semalam.


Woman 

is created from a rib of a man,
not from his head to topple him,
neither from his feet to be walk upon.

it's from his side,to be treated equal

from beneath his arm,to be protected 
very close to his heart,to be love by him.

 moral of story:

*pergi masjid jgn sampai orang suruh
*ada baiknya apa yang disuruh oleh emak
*kongsi sesuatu yg baik dari sumber pengetahuan ke setiap pihak
*lelaki hati-hati bila tergoda K....ngeeee


Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...